خالکوبی یا تاتو چیست؟معرفی انواع تاتو و کلیه روشهای آن

تاتو چیست؟

خالکوبی یا تاتو چیست؟معرفی انواع تاتو و کلیه روشهای آن

امروزه با توجه به گستردگی ابعاد زندگی روزمره، بسیاری از کارهای مورد نظر امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، خانم‌های شاغل به دلیل مشغله کاری که دارند، نمی‌توانند برخی کارها از قبیل آرایش کردن خود را با صرف وقت مناسب، انجام دهند. به همین دلالیل امروزه رو آوردن به آرایش‌های دایمی از طریق تاتو(خالکوبی) افزایش پیدا کرده. ضمن آنکه انواع تاتو هم چنان کاربرد قبلی خود به عنوان ایجاد نقوش مختلف بر پوست را نیز داراست.

در این مقاله ضمن آشنایی با مفهوم تاتو، موارد استفاده و روش‌های آن به شما توضیح داده خواهد شد.

تاتو (خالکوبی)چیست؟

خال کوبی(تاتوبه عمل ایجاد طرح دائمی با رنگ‌های مخصوص تتو با ماندگاری طولانی بر پوست گفته می‌شود. این عمل در سراسر جهان با بی حسی‌های مربوطه انجام میشود. و حتی می‌توان در نقش‌های به جا مانده از گذشتگان نیز تصاویری از خالکوبی‌های گوناگون مشاهده کرد.

طرح تاتو و خالکوبی شیر
طرح تاتو شیر

خالکوبی در واقع معنای کلمه tattoo به انگلیسی است. که اصل کلمه tatu به لاتین بوده که از کشور تاهیتی واقع در اقیانوس آرام گرفته‌شده‌است. سپس بعد از ترجمه به انگلیسی به این شکل درآمده و معنای اصلی آن علامت‌گذاری چیزی در جایی مشخص است. که امروزه در قسمت‌های مختلف بدن این علامتگذاری‌ها انجام میشود.

خالکوبی در قرن هجدهم میلادی در زبان انگلیسی پدیدار شد. زبان‌شناسان معتقدند که تاتو از زبان ساموآیی به معنای کوبیدن وارد زبان انگلیسی شده‌است.

تاتو با تزریق جوهر به زیر پوست انجام می‌شود. سوزن هایی که به دستگاه تاتو متصل هستند، این کار را صورت می‌دهند. این دستگاه‌ها، سوزن را بین 50 تا سه هزار بار به سمت بالا و پایین حرکت میدهند. و جوهر به عمق یک میلی متری پوست وارد می‌شود. در واقع جوهر در لایه میانی پوست تزریق میشود. زیرا این لایه دارای سلول های ثابتی است و تاتو برای مدت طولانی دست نخورده باقی خواهد ماند.

تاریخچه تاتو(خالکوبی)

خالکوبی قدمتی به اندازه نقاشی دارد. چون در سال 1991 جنازه یخ زده مردی در کوه های آلپ پیدا شده که 61 خالکوبی بر بدنش دارد.در واقع جنازه آن مرد متعلق به 5300 سال پیش بود.

تتو و خالکوبی در ادیان

گفته می‌شود از دیدگاه بعضی از شاخه‌های دین اسلام، خال‌کوبی جایز نیست. اما در تشیع اکثر مراجع نظر به مباح بودن آن دارند. در فتوای آیت الله خامنه ای گفته شده: «تتو کردن اگر برای بدن ضرر قابل توجهی داشته باشد یا تصاویر مستهجن یا مطالب باطلی را بر بدن تتو کنند جایز نیست. اما اگر برای بدن ضرری نداشته باشد و مطالبی که نوشته شده، مطالب یا نماهای حرامی نباشد و مفسدهٔ دیگری بر این کار مترتب نشود اصلش اشکالی ندارد.»

کاربرد و موارد استفاده از انواع تاتو

انواع تاتو و کاربرد آن در ایران به بیش از 3 نوع میرسد و در خارج به بیش از 7 مورد

1.تتو برای ارایش دائم صورت

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد تاتو میتواند به عنوان یک ارایش دائم روی صورت به کار برده شود. مانند تاتو رژ لب،تاتو خط چشم،هاشور ابرو و سایه ابرو و …

2.تتو برای تزئین

خالکوبی نقوش مختلف بر بدن به شدت به زیبایی آن قسمت کمک میکند. گاها نیز از این عمل برای پوشاندن عیب های ظاهری پوست در مخلی استفاده می شود.به عنوان مثال طرح پروانه روی بازو یا گل روی پا برای زیبایی به کار میرود.مطابق با مقاله انواع طرح تاتو و معنای آن هر کدام از طرح ها نشانه گر معنی خاصی هستند.

3.تتو در پزشکی

تتو پزشکی را میتوان پایانی خوش در کسانی که مشکل ظاهری مادر زادی دارند دانست. و یا حتی کسانی که بر اثر حادثه جای بخیه.سوختگی و … دارند از این نوع تاتو می توانند استفاده کنند.تتو تا حدود زیادی این عیوب ظاهری را بر طرف میکند و احساس رضایت مندی و اعتماد به نفس را در شخص بالا میبرد.

خالکوبی و تتو کارآمدترین راهکار برای پوشاندن و از بین بردن نقایص مختلفی همچون مادرزادی یا اکتسابی به حساب می آید.

به طور مثال در افراد لب شکری، تتو بهترین راهکار برای ترمیم خط لب می باشد. تتو ابرو نیز برای افرادی که تحت شیمی درمانی هستند به شدت پر کاربرد میباشد. هم چنین جهت رفع نواقصی چون افتادگی چشم،تتوی چشم بسیار موثر خواهد بود.

نکته مهم دیگری در ارتباط با خالکوبی مزایای آن است. از شنیدن مزایایی که هیچ کس از خالکوبی برای شما نگفته متعجب میشوید.پس پیشنهاد میکنیم حتما مقاله مزایا و معایب تاتو را از اینجا بخوانید.