مراقبت های بعد تاتو به تفکیک روز به روز برای پر رنگ ماندن آن

مراقبت های بعد تاتو به تفکیک روز به روز برای پر رنگ ماندن آن

مراقبت‌های بعد از تاتو یکی از مراحل بسیار مهم و حساس تاتو بدن میباشد. شاید شما بهترین تاتوکار را دارید. و از بهترین دستگاه تاتو و مواد نیزبهره برده اید. اما اگر دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از تتو رعایت نشود، ممکنه مشکلات مختلفی برای شما ایجادشود.

همچنین، علاوه بر مراقبت‌های بعدی، دستورالعمل‌هایی برای قبل و حین آن وجود دارد. که عمل کردن به آن ها برای راحتی شما و دستیابی به نتیجه بهتر ضروری هستند. ما در این مقاله تمام اصول مراقبتی لازم برای قبل و بعد از تتو بدن را برای شما توضیح می دهیم. تا بتوانید طرح را در بهترین حالت مانند روز اول نگه دارید.

مراقبت های بعد از تاتو
مراقبت های بعد از تاتو

مراقبت های بعد از تاتو بدن

پس از اتمام مراحل تاتو بدن و صورت، قبل از انجام هرکاری، ابتدا مقداری آنتی بیوتیک به آن بزنید. و حتما آن را بپوشانید.تا از میکروب‌ها و آلودگی‌ها در امان باشد. دلیل دیگر این کار جلوگیری از برخورد زخمها با لباس و تحریک شدن آن‌ها میباشد.

پس از گذشت چند ساعت پوشش و یا پانسمان محل تتو را بردارید. تا در هوای آزاد قرار بگیرد و با سرعت بیشتری خوب گردد. پس از گذشت یک الی دو روز می‌توانید محل تتو را با کمی آب و صابون بشویید. سپس مقدار کمی مرطوب کننده بدون عطر و بدون الکل را به محل خالکوبی بزنید. با رعایت کردن این راهکارهای مراقبتی وقت، هزینه، پول و حتی دردی که برای تتو میکشید هدر نمی‌رود.

مراقبت‌های روز اول

مراقبت‌های بعد از تاتو در روز اول از لحظه پایان کار تاتوکار شروع می گردد. به این معنی که بلافاصله روی زخم های خویش را بپوشانید. بسته به اندازه و عمق طرحی که زده اید، حدود ۱ تا ۲ ساعت بعد می توانید پوشش روی تتو را بردارید.

پس از جدا کردن پوشش، احتمالا متوجه ترشحاتی می‌شوید که از محل خارج می‌شود. این ترشحات حاوی خون و مقداری جوهر اضافی هستند و کاملا طبیعی خواهد بود. پوست شما نیز قرمز و زخم خواهد شد که در صورت لمس کمی گرم خواهد بود.

چند روز اول بعد از تتو محل زخم را چرب نگه دارید. برای این کار می‌توانید از پمادهایی مثل A و AD استفاده فرمایید. دائما زخم را با این پمادها چرب نمایید تا خشک نشود.

روز دوم و سوم

از روز دوم می توانید محل تاتوی را بشویید. و پس از آن از یک مرطوب کننده بدون عطر و بدون الکل استفاده کنید. هنگام شستشو، ممکنه متوجه شوید که مقداری جوهر از پوست شما می‌ریزد. نگران نباشید. زیرا این جوهرها رنگدانه های اضافی موجود در پوست شما هستند و خارج شدن آن‌ها هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

روز چهار الی ششم

در این روزها قرمزی پوست و زخم کاملا کمرنگ گردد. احتمالا خواهید دید که کمی خراش بر روی طرح تتو وجود دارد. پوسته‌ها نباید به ضخامت خراش‌هایی باشند که هنگام بریدن پوست ایجاد میشود. شستشو و استفاده از مرطوب کننده را نیز در این روزها فراموش نشود. تا این مرحله از مراقبت از تتو را نیز پشت سر بگذارید.

مراقبت های بعد از تاتو
مراقبت های بعد از تاتو

مراقبت های روز ۶ الی ۱۴، پوست انداختن تاتو

در این روزها زخم تتوی شما شروع به پوسته پوسته شدن کرده می‌ریزد. در این دوره به هیچ‌وجه پوسته‌ها را نکنید و یا به آن‌ها دست بزنید. اجازه دهید پوست‌های مرده خودشان به طور طبیعی از پوست شما جدا شوند. اگر آن‌ها را جدا کرده ممکنه رنگ تتو را نیز از بین ببرید. و یا دوباره پوستتان را زخم نمایید.

در این مرحله ممکنخواهد بود خارش زیادی روی پوست احساس خواهدشد. برای تسکین خارش به آرامی روی زخم مرطوب کننده بدون عطر و بدون الکل بمالید. اگر در این روزها، تاتوی شما هنوز قرمز و متورم است، ممکنه دچار عفونت شده باشید. در هفته دوم استفاده از مقداری کمی وازلین میتواند به بهبود فرآیند پوسته پوسته شدن و مراقبت از تتو شما کمک کند. به یاد داشته باشید که لایه بسیار کمی از وازلین را روی پوست بزنید تا زخم شما بتواند نفس بکشد.

روزهای ۱۵ تا ۳۰

در آخرین مرحله بهبودی، بیشتر پوسته‌های بزرگ از بین می‌روند، اما ممکنه هنوز مقداری پوست مرده روی زخمتان باقی مانده باشد. که بسته به نوع پوست شما، آن‌ها نیز دیر یا زود بر طرف خواهند شد. تتو هنوز خشک به نظر برسد، پس آن را مرطوب نگه دارید. در این روزها لایه‌های خارجی پوست بهبود می‌یابند. در پایان ماه اول، تتوی شما باید به همان اندازه روشن و واضح بماندکه تتو کار در نظر گرفته بود.

کارهایی که تا بهبودی کامل تتو مرتکب نشوید

  • در معرض آفتاب قرار نگیرید.
  • لباس تنگ نپوشید.
  • شنا نکنید.
  • تتو را دستکاری نکنید و نخارانید.

نکاتی که حتما قبل از تتو رعایت نمایید

علاوه بر اینکه بعد از تاتو نکاتی را رعایت کنید، مواردی نیز وجود دارند که باید قبل از تتو اقدام به آن گردد. تا هنگام کار به مشکلی برنخورید و تتوی شما به خوبی پیش رود. دستورالعمل های مراقبتی قبل از تاتو بدن شامل موارد زیر میباشد:

۱. مقدار زیادی آب بنوشید

هیدراته ماندن در طول فرآیند تتو مهمه و باید از قبل مقدار زیادی آب بنوشید. هیدراته بودن همیشه ایده خوبی بوده. اما در این مورد خاص به شما کمک می‌کند که برای تحمل درد بیشتر دوام بیاورید.و پس از آن زخم شما سریعتر بهبود یابد.

۲. پوست را مرطوب نگه دارید

پوست را از چند روز قبل، مرطوب کنید. این موضوع به بهتر رنگ گرفتن پوست شما توسط جوهر کمک ویژه‌ای میکند.

موهای ناحیه مورد نظر را اصلاح فرمایید

توجه شود که حتما بخشی از بدن شما که میخواهید تتو را روی آن بزنید، اصلاح شده تا با برخورد سوزن با موهای آن قسمت درد بیشتری احساس نکنید.

۴. شب قبل از خوب بخوابید

یک شب قبل خوب بخوابید؛ استراحت کافی باعث می‌شود پوست شما سر زنده تر به نظر برسد و در آخر خطوط تمیزتر و صاف تری برای طرح تاتو مورد علاقه‌تان خواهید داشت.

۵. غذای کافی میل نمایید

قبل از تتو حتما یک وعده غذایی دلچسب خوب بخورید. بدن شما به انرژی احتیاج دارد؛ به خصوص وقتی که طرح شما در قسمتهاییه که درد بیشتری دارند، خوردن غذای کافی باعث میشود تا تحمل شما بالابرود.

. وسیله ای برای سرگرمی همراه شماباشد

تلفن، کتاب، لپ تاپ و هر چیزی که در طول جلسه شما را سرگرم میکند همراه داشته باشد تا حواس شما را پرت کند.

۷. الکل مصرف نشود

قبل از خالکوبی، مخصوصا از یک شب قبل، به هیچ‌وجه الکل مصرف نشود، زیرا الکل خون را رقیق می‌کند و در نتیجه خونریزی بیشتری ایجاد می‌شود. خونریزی زیاد باعث می‌شود رنگدانه‌های جوهر به درستی وارد پوست شما نشوند. و طرح تاتوی شما آنطور که خوب از آب درنیاید.

۸. لباس مناسب بپوشید

لباس که میخواهید بپوشید. پوشیدن لباسی که به شما امکان دسترسی آسان به منطقه‌ تتو را بدهد، بسیار مهمه.همچنین لباسی را بپوشید که در صورت لک شدن آن توسط جوهر، بتوانید از آن دست بکشید. نه تنها بعضی اوقات جوهر پاشیده می‌شود، بلکه مایع زخم یا حتی خون نیز ممکنه روی لباس بریزد. از پوشیدن لباس با جنس پشمی خودداری شود و به جای آن با لباس پنبه‌ای بروید.

زمان ترمیم تاتو بدن

بعد از اینکه تصمیم به خالکوبی و یا تتو روی بدن گرفتید، احتمالا مشتاق خواهید بود که آن را به رخ بکشید، امابیشتر طول میکشد تا کاملا بهبود یابد. روند ترمیم در طی چهار مرحله انجام می‌شود. و مدت زمان بهبودی زخم ممکن است بسته به اندازه تاتو و جایی که روی بدن شما است. و عادات پوست شما متفاوت باشد.

پس از تتو، لایه خارجی پوست به طور معمول طی ۲ تا ۳ هفته بهبود می‌یابد. اگرکه پوست شما بهبود یافته و در مراحل بعدی مراقبت بعد از تاتو سرعت خود را کاهش دهید، اما بهبودی پوست زیرین ۶ ماه طول میکشد. بهبود پوست در اطراف خال کوبی‌های بزرگتر بیشتر طول می‌کشد. و عوامل خاصی مانند برداشتن پوسته‎‌ها، مرطوب نکردن، ترک خوردن پوست یا استفاده از لوسیون‌های حاوی الکل، می‌توانند روند ترمیم زخم را کند کنند.